Thu, 11 August 2022

«Απάτη του αιώνα» αποκαλεί μελέτη του ιδρύματος κοινής ωφέλειας Otto Brenner της IG Metall, του πιο ισχυρού συνδικάτου στη Γερμανία, το μεγαλύτερο σκανδαλοθηρικό έντυπο της Γερμανίας, τη Bild, η οποία επικεντρώνεται στην παρουσίαση της κρίσης στην Ελλάδα και την ευρωζώνη το 2010 από το έντυπο «αυτόματο μηχάνημα πωλήσεων».

Για τη μελέτη με τίτλο: «Το έντυπο Bild: Μία μάρκα και οι υπηρέτες της: Η παρουσίαση της κρίσης σε Ελλάδα και Ευρωζώνη το 2010» και συντάκτες τον επιστήμονα Hans-Jürgen Arlt και το δημοσιογράφου Wolfgang Storz, η Bild «δεν είναι κανονική εφημερίδα, αλλά απλώς παρουσιάζεται ως τέτοια προκειμένου να μπορεί να κάνει τις συναλλαγές που θέλει. Πρόκειται για την απάτη του αιώνα: Με τα “προϊόντα” της η Bild κατάφερε να εξελιχθεί στον μεγαλύτερο έμπορο λιανικής στη χώρα». 


Είναι γεγονός ότι η Bild προωθεί περισσότερα από 100 προϊόντα από Η/Υ μέχρι επενδυτικά ταμεία. Κάθε επιχείρηση πληρώνει μεταξύ 0,6 και 1,2 εκ. ευρώ για κάθε καταχώριση. Η Bild είναι προπάντων ένα μοντέλο πωλήσεων, συμπεραίνουν οι συντάκτες της μελέτης. «Ό, τι και να κάνει η Bild, αυτό εξυπηρετεί κατά κύριο λόγο την προβολή του φύλλου και δευτερευόντως, ως παρενέργεια, την ενημέρωση».

Κατά τους συντάκτες της μελέτης, η δημοσιογραφία είναι για το έντυπο αυτό μία λειτουργία για την ίδια τη μάρκα, όχι για το κοινό. Η εφημερίδα κάνει δημόσιες σχέσεις, μεριμνά για την αυτοπροβολή της, ώστε να είναι σε θέση να συνεχίζει να συναλλάσσεται με τον τρόπο που επιθυμεί. 


Η μελέτη επικεντρώνεται στην παρουσίαση της ελληνικής δημοσιονομικής κρίσης το 2010. Περίπου 121 δημοσιεύματα κατά τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο και Μάιο ανακύκλωναν συστηματικά το ερώτημα «Θα καταστρέψουν οι Έλληνες το ευρώ;», συνήθως στο πρωτοσέλιδο ή στη δεύτερη σελίδα.

Το φθινόπωρο εγκαινιάστηκε νέα εκστρατεία κατά της χώρας, αυτή τη φορά με τον τίτλο «Μυστικοί φάκελοι Ελλάδα: Πώς η Αθήνα στραγγάλισε το ευρώ». «Κοινός παρονομαστής των δημοσιευμάτων είναι η δραματοποίηση, η ηθικολογία, η προσωποποίηση και η ένταση του θυμικού στοιχείου», τονίζει η μελέτη.

Η εκστρατεία κατά της Ελλάδας προπάντων ένα εργαλείο διαχείρισης της εικόνας και της φήμης της ίδιας της μάρκας Bild, η οποία αυτοανακηρύχθηκε προστάτης των συμφερόντων του Γερμανού φορολογούμενου. Μία πολιτική επιτυχία της εκστρατείας κατά της Ελλάδας είχε εξαρχής δευτερεύουσα σημασία. 


Οι συντάκτες Arlt και Storz προσπάθησαν χωρίς επιτυχία να διασφαλίσουν μία συνέντευξη με τον διευθυντή σύνταξης της εφημερίδας, Kai Diekmann. Πολιτικός συντάκτης που θέλησε να διατηρήσει την ανωνυμία του δήλωσε ότι ήδη πριν την επανένωση των δύο Γερμανιών οι άνθρωποι της Bild έθεταν τα θέματα στην ατζέντα.

Άνθρωποι που δεν ανήκουν στον όμιλο Axel Springer θέτουν μόνο κατ’ εξαίρεση θέματα στην ημερήσια διάταξη. Η Bild επιδίωξε να ανέλθει παράλληλα με τον «χαϊδεμένο» πρώην υπουργό Άμυνας Karl- Theodor zu Guttenberg, αλλά τελικά δεν της απέμεινε άλλη επιλογή από το να παρακολουθεί την καθοδική του πορεία. 


Ένα ακόμη χαρακτηριστικό της εν λόγω εφημερίδας είναι η εμμονή της με τις αποκλειστικότητες, ιδίως σε επίπεδο αποκαλύψεων. Άσχετο είναι, εάν πράγματι φιλοξενούνται αποκλειστικές αποκαλύψεις. Το κέρδος προέρχεται από τη διαφήμιση της αποκλειστικότητας. Η διαπίστωση αυτή δεν περιορίζεται βέβαια μόνο στο συγκεκριμένο έντυπο, αλλά αποτελεί διαδεδομένη πρακτική. 


Ο όμιλος Bild αποτελεί επομένως την «κότα με τα χρυσά αυγά» για τον εκδοτικό όμιλο Axel Springer, παρά το γεγονός ότι η κυκλοφορία της καταγράφει σταθερά πτώση τα τελευταία χρόνια. Από 5,5 εκ. αντίτυπα η κυκλοφορία της έπεσε στα 3 εκ. Καλά ενημερωμένες πηγές υπολογίζουν ότι τα ετήσια κέρδη της εφημερίδας κυμαίνονται στα 250 εκ. ευρώ, ποσό που ασφαλώς αποτελεί μεγάλη επιτυχία στο χώρο.

www.tvxs.gr