Βαθιά το «μαχαίρι» στα έξοδά τους βάζουν οι Έλληνες προκειμένου να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους. Η δραματική συρρίκνωση των εισοδημάτων και η έκρηξη της ανεργίας υποχρεώνουν πλέον τα νοικοκυριά να περιορίσουν τις αγορές τους στα απολύτως απαραίτητα και να προσαρμόσουν τις ανάγκες τους στα νέα δεδομένα.
Ενδεικτικά είναι τα στοιχεία που δημοσιεύονται σε έρευνα της Nielsen, σύμφωνα με τα οποία σχεδόν το σύνολο των Ελλήνων (94%) άλλαξε τις αγοραστικές του συνήθειες εξαιτίας της κρίσης, με τη συντριπτική πλειονότητα να έχει μειώσει τα χρήματα που δαπανά για τη διασκέδαση εκτός σπιτιού (77%) και για την αγορά νέων ρούχων (73%), ενώ ένα πολύ υψηλό ποσοστό (66%) έχει στραφεί σε φθηνότερα καταναλωτικά προϊόντα, ώστε να καταφέρει να αντεπεξέλθει στην περιορισμένη αγοραστική του δύναμη. Επιπλέον, πάνω από 1 στους 4 (28%) δηλώνουν πως δεν του περισσεύουν καθόλου χρήματα (με το αντίστοιχο ποσοστό στην Ευρώπη να είναι 21%), ενώ όσοι συνεχίζουν να διαθέτουν χρήματα μετά την κάλυψη των βασικών τους αναγκών, τα χρησιμοποιούν για την αποπληρωμή δανείων.
Οι δύο μεγαλύτερες ανησυχίες των Ελλήνων, όπως προκύπτει από την ίδια έρευνα, είναι η εργασιακή ασφάλεια και η οικονομία, με ποσοστά που είναι τα υψηλότερα στην Ευρώπη (43% και 38% αντίστοιχα). Παγκοσμίως, η μεγαλύτερη ανησυχία των καταναλωτών το πρώτο τρίμηνο του 2011 είναι η αύξηση στις τιμές των τροφίμων.
Οσον αφορά στο δείκτη Καταναλωτικής Εμπιστοσύνη της Nielsen η Ελλάδα για το πρώτο τρίμηνο του 2011 έπεσε για πρώτη φορά στις 45 μονάδες, ενώ η Γερμανία, εκμεταλλευόμενη τη δύναμη της οικονομίας της και τη μείωση της ανεργίας, κατάφερε σε ένα χρόνο να αυξήσει την καταναλωτική της εμπιστοσύνη κατά 18 μονάδες και να φτάσει στο υψηλότερο σημείο της.
Οι νέοι
Αβεβαιότητα και απαισιοδοξία για το μέλλον τους, λόγω της οικονομικής κρίσης, αισθάνονται οι έξι στους δέκα νέους. Έρευνα, που έγινε με τη συμμετοχή 1.500 νέων ηλικίας 19-34 ετών για το Mediterranean College, καταδεικνύει ότι οι περισσότεροι αισθάνονται αβεβαιότητα (42%) και απαισιοδοξία (20%). Δεν λείπει, ωστόσο, κι ένα μεγάλο ποσοστό της τάξης του 38% που δηλώνει αισιόδοξο για το μέλλον. Στην πλειονότητά τους οι νέοι πιστεύουν ότι το βιοτικό τους επίπεδο θα παραμείνει σταθερό (48%) για τον επόμενο χρόνο, ότι θα χειροτερέψει σε ποσοστό 36% και ότι θα βελτιωθεί 16%.
Πηγή: http://www.imerisia.gr