Από την… αχρησία κινδυνεύουν οι τέσσερις σταθμοί του Μετρό στα νότια προάστια. Οι εργασίες στο Ελληνικό, τον Αλιμο, την Αργυρούπολη και την Ηλιούπολη έχουν ολοκληρωθεί – σύμφωνα με στελέχη της Αττικό Μετρό -, ωστόσο τα τρένα δεν περνούν από εκεί εξαιτίας της εμπλοκής Siemens…
Η εταιρεία έχει κερδίσει τον διαγωνισμό για την εγκατάσταση του συστήματος σηματοδότησης. Ομως λόγω του «σκανδάλου Siemens» από το 2009 κανείς δεν παίρνει την ευθύνη να βάλει την υπογραφή του. Ετσι, χωρίς το σύστημα σηματοδότησης, όπως λένε από την Αττικό Μετρό, «οι σταθμοί απλώς υπάρχουν και είναι θέμα χρόνου να αρχίσει η φθορά στις εγκαταστάσεις από την αχρησία».
Την ίδια ώρα, στα δυτικά προάστια απαιτούνται γύρω στους τρεις μήνες δουλειάς για να ολοκληρωθούν οι εργασίες στους σταθμούς στο Περιστέρι, στο Χαϊδάρι και στην Ανθούπολη που έχουν προχωρήσει κατά 98%. Η επέκταση εδώ είναι 3 χιλιόμετρα. Κι αν δεν λυθεί το θέμα της Siemens, ούτε από εδώ θα περάσουν τα τρένα – αφού δεν θα υπάρχει σύστημα σηματοδότησης. Επιπλέον, εξαιτίας του προβλήματος που έχει προκύψει, από την Αττικό Μετρό δεν παραλαμβάνονται 17 συρμοί 3ης γενιάς που επρόκειτο να κινηθούν στους επτά νέους σταθμούς.
Και τι γίνεται αν δεν λυθεί το θέμα; «Θα πρέπει να ξηλωθεί παντού όλο το σύστημα», λένε πηγές της Αττικό Μετρό. «Επειδή όλο το σύστημα λειτουργεί με Siemens, και οι επεκτάσεις θα πρέπει να είναι με το ίδιο σύστημα. Ετσι, εφόσον το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας λειτουργεί με το σύστημα της Siemens, είναι αδύνατον να υπάρξει ασφαλής συνεργασία με σύστημα άλλης εταιρείας. Εάν εμπλακεί άλλη εταιρεία, δεν θα ισχύει καμία από τις εγγυήσεις για την ασφάλεια του Μετρό που μας έχει στοιχίσει γύρω στα 4 δισ. ευρώ».
Μόνη λύση η Βουλή. Από το υπουργείο Υποδομών αναγνωρίζουν το πρόβλημα και θεωρούν ότι το θέμα πρέπει να διευθετηθεί στη Βουλή. «Ελεγκτικό Συνέδριο, εμπειρογνώμονες και επιθεωρητές δημοσίων έργων δεν έχουν βρει κάτι μεμπτό για τον τρόπο που έγινε ο διαγωνισμός», επισημαίνουν.
Και γιατί δεν έχει πάει ακόμη το θέμα στη Βουλή; «Τη στιγμή που συστήθηκε Εξεταστική για τη Siemens, πώς μπορούσαμε να φέρουμε το θέμα και να τους πούμε “υπογράψτε”;», λένε πηγές του υπουργείου Υποδομών. «Τώρα όμως που έχουμε άλλη κυβέρνηση, ας έλθει το θέμα ως μεγάλο έργο και να τελειώνουμε».
Θα πρέπει ωστόσο να διευκρινιστεί ότι από τη στιγμή που θα μπει η υπογραφή και θα διευθετηθεί το θέμα της Siemens θα απαιτηθούν γύρω στους δέκα μήνες για να λειτουργήσουν οι σταθμοί των νότιων προαστίων και έξι μήνες για να λειτουργήσουν οι σταθμοί των δυτικών προαστίων.
Ετσι, μέχρι να ολοκληρωθούν τα έργα: κυκλοφορούν στους δρόμους, όπως επισημαίνουν από την Αττικό Μετρό, 37.000 οχήματα – που δεν θα κυκλοφορούσαν εάν είχαν ολοκληρωθεί τα έργα. Χάνονται καθημερινά 110.000 ευρώ που θα κέρδιζε η ελληνική οικονομία, δεν εξυπηρετούνται 180.000 επιβάτες και δεν υπάρχουν έσοδα 90.000 ευρώ την ημέρα για την εταιρεία. Εάν είχαν ολοκληρωθεί τα έργα, 85 τόνοι λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα θα εκλύονταν καθημερινά.
Υπενθυμίζεται ότι με βάση τον αρχικό σχεδιασμό οι σταθμοί στο Ελληνικό, στον Αλιμο, στην Αργυρούπολη και στην Ηλιούπολη θα έπρεπε να λειτουργούν από την άνοιξη του 2010, ενώ στο Περιστέρι, στο Χαϊδάρι και στην Ανθούπολη θα έπρεπε να είχαν παραδοθεί από το 2008.