Tue, 16 August 2022

Η κρίση, ως γνωστόν, έχει αυξήσει την εγκληματικότητα και έχει οδηγήσει πάρα πολλούς Ελληνες επώνυμους και μη στην απόκτηση ενός θωρακισμένου Ι.Χ., που σίγουρα δεν μπορούν να αποκτήσουν οι απλοί πολίτες καμιάς χώρας.

Το αξιοσημείωτο, ωστόσο, για την ελληνική αγορά θωρακισμένων Ι.Χ. είναι πως καταγράφει αύξηση 60% σε σχέση με πέρσι, ενώ ο χρόνος παράδοσή τους μπορεί να αγγίξει ακόμη και τους εννέα μήνες! Σήμερα υπολογίζεται πως κυκλοφορούν ήδη 500 καινούρια θωρακισμένα Ι.Χ., ενώ αυξημένη είναι και η ζήτηση θωρακισμένων οχημάτων από δεύτερο χέρι κυρίως από το εξωτερικό, καθώς οι ενδιαφερόμενοι δεν θέλουν να αποκτήσουν κάποιο Ι.Χ. που μπορεί να το είχε ο ανταγωνιστής τους…

Παράλληλα, το 30% των ιδιοκτητών αυτοκινήτων με επίπεδο θωράκισης Β4 ήδη αναζητούν κάποιο άλλο μοντέλο με ισχυρότερη θωράκιση, που δεν είναι άλλη από την κορυφαία Β7.

Ο ιδιοκτήτης της εταιρείας Armored Cars στην Ελλάδα Δημήτρης Ασημακόπουλος αναφέρει στην «ΗτΣ» χαρακτηριστικά: «Πριν από δύο χρόνια οι παραγγελίες στα καινούρια θωρακισμένα Ι.Χ. δεν ξεπερνούσαν τα 15 οχήματα. Σήμερα οι παραγγελίες ανέρχονται σε 50 οχήματα, ενώ στο πελατολόγιο συνεχώς προστίθενται νέοι ενδιαφερόμενοι. Πάντως, οι περισσότεροι νέοι πελάτες είναι επιχειρηματίες οι οποίοι θέλουν να κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους με ασφάλεια, καθώς φοβούνται το street crime που γνωρίζει μεγάλη έξαρση. Οσον αφορά στα επίπεδα θωράκισης, οι περισσότεροι επιλέγουν τη light προστασία Β4, ενώ οι παλαιότεροι πελάτες επιλέγουν τη βαριά προστασία Β7. Πάντως, η BMW πρόσφατα εισήγαγε και την κορυφαία θωράκιση Β10 που εισάγει νέα δεδομένα στην κατηγορία των θωρακισμένων αυτοκινήτων».

Στην Ελλάδα τα θωρακισμένα Ι.Χ. άρχισαν να έχουν μεγάλη ζήτηση μετά τις επιθέσεις της «17Ν» αλλά και άλλων οργανώσεων. Οι περισσότεροι επιχειρηματίες έσπευσαν να αποκτήσουν εργοστασιακά μοντέλα που κατασκευάζουν μόνο τρία εργοστάσια, ενώ τα στελέχη των ελληνικών κυβερνήσεων εξαιτίας του υψηλού κόστους απόκτησης αποφάσισαν να τα θωρακίζουν μετά την απόκτηση των απλών εργοστασιακών μοντέλων. Ωστόσο, στην αγορά είναι ευρέως γνωστό πως οι αντοχές ενός απλού Ι.Χ. που θωρακίζεται είναι πολύ μικρότερες από τις αντίστοιχες ενός εργοστασιακού, ενώ, παράλληλα, το κόστος χρήσης τους είναι ασύμφορο. Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι αυτή τη στιγμή δεκάδες πολυτελή θωρακισμένα Ι.Χ. των Ελλήνων υπουργών να διατίθενται μέσω του ΟΔΔΥ και όταν αποκτώνται μερικά από αυτά από επιχειρηματίες, που δεν ήθελαν να δαπανήσουν μια περιουσία, απλά τα ακινητοποιούν. Αλλωστε, όπως επισημαίνει ο κ. Ασημακόπουλος, η θωράκιση ενός απλού Ι.Χ. δεν είναι εύκολη υπόθεση, καθώς στην καλύτερη περίπτωση το βάρος του οχήματος αυξάνεται κατά 1,5 τόνο. Δεν είναι δυνατόν, λοιπόν, να αντέξει κανένα Ι.Χ. με τόσο επιπλέον βάρος να κινείται με ασφάλεια, καθώς τόσο οι αναρτήσεις όσο και τα φρένα χρειάζονται αλλαγή ανά πολύ τακτά διαστήματα, καθιστώντας τη χρήση τους ασύμφορη.

Εκτελωνισμός θωρακισμένων Ι.Χ.
Τα θωρακισμένα Ι.Χ. εξαιτίας της υψηλής αξίας απόκτησης υπάγονται σε ειδικό καθεστώς και εκτελωνίζονται στην εργοστασιακή αξία του μοντέλου (τέλος ταξινόμησης, φόρος πολυτελείας και ΦΠΑ), ενώ η αξία της θωράκισης υπόκεινται μόνο σε ΦΠΑ. Επίσης, τα εργοστάσια ειδικά για τις κυβερνήσεις αλλά και τους διπλωμάτες ακολουθούν μία διαφορετική τιμολογιακή πολιτική για ευνόητους λόγους.

Ωστόσο, φαίνεται πως έχει προκύψει και ένα άλλο θέμα με το πετρελαιοκίνητο Toyota Land Cruiser της τρόικας, καθώς πέραν της έκδοσης αθηναϊκών πινακίδων κυκλοφορίας το συγκεκριμένο μοντέλο μάλλον αποτελεί περίπτωση φοροδιαφυγής! Ο λόγος είναι απλός καθώς η Toyota δεν κατασκευάζει θωρακισμένα Ι.Χ. και επομένως δεν μπορεί να εκδώσει κανένα πιστοποιητικό για την αξία της θωράκισης. Οπότε το συγκεκριμένο μοντέλο εκτελωνίστηκε ως «απλό» Ι.Χ., ενώ στην πραγματικότητα φέρει θωράκιση αξίας τουλάχιστον 100.000 ευρώ που πρακτικά σημαίνει 23.000 ευρώ για ΦΠΑ, ο οποίος δεν έχει βέβαια αποδοθεί! Παράλληλα, επειδή το συγκεκριμένο όχημα έχει θωρακιστεί εκτός εργοστασίου, ερωτήματα προκαλούνται καθώς δεν φέρει έγκριση τύπου που είναι απαραίτητη για τη νόμιμη ταξινόμησή του…

Το κόστος απόκτησης – χρήσης
Υπέρογκο είναι το κόστος απόκτησης ενός θωρακισμένου καινούριου αυτοκινήτου και οι τιμές διάθεσής τους για το επίπεδο ασφαλείας Β4 ξεκινούν από 300.000 ευρώ, ενώ για εκείνα που διαθέτουν επίπεδο θωράκισης Β7 οι τιμές ξεκινούν από τις 600.000 ευρώ.

Οσον αφορά στα μεταχειρισμένα, οι τιμές διάθεσης κυμαίνονται από 100.000 έως 200.000 ευρώ για οχήματα με θωράκιση Β4 και από 300.000 έως 400.000 ευρώ για μοντέλα με θωράκιση Β7.

Πάντως, ο κ. Δημήτρης Ασημακόπουλος καταφέρνει να πουλάει τα καινούρια Ι.Χ. φθηνότερα τουλάχιστον κατά 50.000 ευρώ, ενώ στα μεταχειρισμένα πετυχαίνει μειώσεις που μπορούν να ανέλθουν έως και 100.000 ευρώ, καθώς όπως αναφέρει δεν υπάρχει η προμήθεια των θυγατρικών των εργοστασίων και των ντίλερ, ενώ η μητρική εταιρεία Armored Cars με έδρα τη Γερμανία δραστηριοποιείται στην αγορά για περισσότερα από 25 χρόνια…

Οσον αφορά στην κατανάλωση καυσίμου, τα μοντέλα με θωράκιση Β4 καταναλώνουν από 15 λίτρα καυσίμου και άνω για κάθε 100 χλμ. Ενώ τα αντίστοιχα με θωράκιση Β7 ξεπερνούν τα 25 λίτρα για κάθε 100 χλμ.

Αξεσουάρ
Η θωράκιση ενός αυτοκινήτου συνήθως περιλαμβάνει ειδικά αλεξίσφαιρα τζάμια, ενισχυμένο αμάξωμα και ειδικά run flat λάστιχα -που ακόμα και όταν καταστραφούν, το όχημα μπορεί να κινηθεί για αρκετά χιλιόμετρα με μεγάλη ταχύτητα. Επίσης, τα περισσότερα οχήματα διαθέτουν συστήματα άμυνας και ασφάλειας, όπως και εφεδρικά συστήματα παροχής ρεύματος, οξυγόνου, πυρόσβεσης.

Κόστος θωρακισμένων Ι.Χ. (καινούριων-μεταχειρισμένων)

Αξία κτήσης καινούριων Ι.Χ.

Επίπεδο θωράκισης Β4 από 300.000 ευρώ και άνω Επίπεδο θωράκισης Β7 από 600.000 ευρώ και άνω Κατανάλωση καυσίμου 15-20 λίτρα/100 χλμ.

Αξία κτήσης μεταχειρισμένων Ι.Χ.

Επίπεδο θωράκισης Β4 από 100.000 έως 200.000 ευρώ Επίπεδο θωράκισης Β7 από 300.000 έως 400.000 ευρώ Κατανάλωση καυσίμου 25-35 λίτρα/100 χλμ.

http://www.imerisia.gr