Wed, 17 April 2024

 ​​​​  ​​ ​​ ​​​​ 

6 Whistle Blowing για παρενοχλητικές συμπεριφορές σε κατάστημα της Κρήτης

ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΜΕΣΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΩΝ ΣΥΝΑΔΕΛΦΩΝ ΜΑΣ​​ 

 

Αγαπητές συναδέλφισσες, αγαπητοί συνάδελφοι,

ο Σύλλογός μας όλο το προηγούμενο διάστημα έχει κινηθεί με πλήθος παρεμβάσεων, στην κατεύθυνση της προστασίας των εργαζομένων από φαινόμενα αντιεπαγγελματικών συμπεριφορών.

Στη συνεχή αυτή πορεία,​​ βρισκόμαστε δυστυχώς στη δυσάρεστη θέση να εστιάσουμε στην περίπτωση καταστήματος του Δικτύου Κρήτης,​​ στο οποίο όχι ένας αλλά συνολικά​​ έξι (6) εργαζόμενοι έχουν επίσημα αξιοποιήσει και μάλιστα επώνυμα​​ (και έχει και αυτό τη σημασία του καθώς δεν επέλεξαν το καθεστώς της ανωνυμίας)​​ την εσωτερική πλατφόρμα υποβολής καταγγελιών (whistle blowing) για σοβαρά περιστατικά παρενόχλησης στον εργασιακό τους χώρο, τα οποία εκπορεύονται από τη Διεύθυνση του καταστήματος.

Ως παρενόχληση, σύμφωνα με το Νόμο, νοούνται οι μορφές συμπεριφοράς, που έχουν ως σκοπό ή αποτέλεσμα την παραβίαση της αξιοπρέπειας του προσώπου, και τη δημιουργίας εξευτελιστικού, ταπεινωτικού, εκφοβιστικού, εχθρικού ή επιθετικού περιβάλλοντος​​ 

Σύμφωνα με το Νόμο 4808/2021 ο εργοδότης έχει την ευθύνη για την παραλαβή, διερεύνηση και διαχείριση κάθε καταγγελίας, επιδεικνύοντας​​ μηδενική ανοχή σε περιστατικά βίας και παρενόχλησης.

Και εδώ εύλογα προκύπτουν τα εξής ερωτήματα:

  • Ποια ήταν και πόσο άμεση υπήρξε η αντίδραση της Διεύθυνσης Ανθρωπίνου Δυναμικού (ΔΑΔ)​​ μετά την υποβολή όχι μίας αλλά συνολικά έξι καταγγελιών σε βάρος της Διεύθυνσης του καταστήματος, για συνεχείς παρενοχλητικές συμπεριφορές σε βάρος εργαζομένων; Να επισημάνουμε στο σημείο αυτό ότι αν επρόκειτο για μία καταγγελία, ενδεχομένως να μπορούσε κάποιος να υποθέσει ότι​​ επιχειρείται να πληγεί κακόβουλα το πρόσωπο του καταγγελλόμενου (χωρίς αυτό να σημαίνει ότι ακόμη και η μία καταγγελία δεν θα πρέπει να διερευνηθεί ενδελεχώς). Τι συμβαίνει όμως όταν συνολικά έξι (6) εργαζόμενοι ζητούν την προστασία της ΔΑΔ και της αρμόδιας Επιτροπής για τη Βία και την Παρενόχληση, από τις παρενοχλητικές συμπεριφορές της συγκεκριμένης Διεύθυνσης;

  • Η υπόθεση αυτή μέσα στο διάστημα των περίπου δύο (2) μηνών έχει μέχρι στιγμής ανατεθεί στην Επιτροπή για τη Βία και την Παρενόχληση. Πέραν αυτού​​ μετέβη κάποιος λειτουργός της ΔΑΔ στο συγκεκριμένο κατάστημα​​ για να σχηματίσει ο ίδιος και κατ’ επέκταση η Τράπεζα προσωπική εικόνα για τα καταγγελλόμενα και τη σοβαρότητα της κατάστασης; Ελήφθησαν κάποιες συνεντεύξεις; Επικοινώνησε κάποιος από τη ΔΑΔ έστω και τηλεφωνικά με τους καταγγέλλοντες; Τα ερωτήματα δυστυχώς είναι ρητορικά, καθώς μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει το παραμικρό

  • Πόσο ανεκτή είναι από την Τράπεζα αυτή η καθημερινά υβριστική, εξευτελιστική και ταπεινωτική για την προσωπικότητα εργαζομένων συμπεριφορά​​ της Διεύθυνσης (δεν θα ενδώσουμε στον πειρασμό να απαριθμήσουμε τον οχετό των ύβρεων και παρενοχλητικών πρακτικών) και κατά πόσο αυτή συνάδει με τον κώδικα αξιών του Οργανισμού; Αν προφανώς δεν γίνεται ανεκτή, ποιες υπήρξαν οι από πλευράς της Τράπεζας άμεσες ενέργειες για την αντιστροφή αυτής της εικόνας; Ή μήπως τελικά εκπέμπεται το λάθος μήνυμα σε εργαζόμενους που βρήκαν το σθένος να σπάσουν το φαύλο κύκλο των σε βάρος τους κακοποιητικών συμπεριφορών, ότι αντί να προστατεύονται άμεσα, δυστυχώς η Τράπεζα συνεχίζει να ανέχεται αυτές τις πρακτικές, με δεδομένο ότι έχει μεσολαβήσει ικανό χρονικό διάστημα χωρίς να υπάρξει η παραμικρή εξέλιξη;

  • Δυστυχώς, εκτός των συναδέλφων μας,​​ θύματα αυτών των συμπεριφορών​​ (κυρίως με ειρωνικές και απαξιωτικές εκφράσεις) είναι​​ και το πελατειακό κοινό​​ και μάλιστα οι ηλικιωμένοι συναλλασσόμενοι με την Τράπεζά μας. Τι άλλο πρέπει να συμβεί ώστε να παρέμβει η Τράπεζα; Ή μήπως​​ δυστυχώς έχει αναχθεί σε ύψιστη αξία η απραξία και η ανοχή σε τέτοιες συμπεριφορές;

Από την πλευρά μας, υπήρξε έγκαιρη παρέμβαση στην Τράπεζα, για την​​ άμεση​​ λήψη όλων των αναγκαίων μέτρων προς το σκοπό της διασφάλισης της υγείας, της ασφάλειας και του σεβασμού της προσωπικότητας των συναδέλφων μας.​​ 

Συνεχίζουμε να παρεμβαίνουμε προκειμένου να υπάρξουν λύσεις και όχι να κρύβονται επιμελώς τα προβλήματα κάτω από το χαλί, στην κατεύθυνση της προστασίας της υγείας​​ και ασφάλειας των συναδέλφων μας από παρενοχλητικές συμπεριφορές και στην εμπέδωση κλίματος σεβασμού της προσωπικότητας των εργαζομένων.​​ 

     ​​                                     Με συναδελφικούς χαιρετισμούς

 Ο Πρόεδρος                             ​​ Ο Γεν. Γραμματέας 

                 ​​     ​​      Γοίλιας Ισίδωρος Μπεμπένης Εμμανουήλ       ​​         ​​   ​​  ​​